Sešit není učebnice

Bude tohle v písemce? Máme si to zapisovat?

Sešit, tradiční „vzdělávací“ pomůcka každého žáka. Používají ho dnešní děti, používali ho učitelé, kteří dnes učí, a používali ho i učitelé těchto učitelů. Na tom není nic špatného. Používáme ho však správně? Já bych od svých žáků rád požadoval zcela jiné používání sešitu, než na které jsme zvyklí. Změnit tento zavedený stereotyp je ale velmi těžké, protože ho od dětí vyžaduje stejně většina učitelů na škole a ve svém důsledku ho vyžadují samotní žáci. „Proč je to v písemce, vždyť to nemáme ani v sešitě?“ stěžují si někdy studenti. Jako bych jim předtím řekl: „naučte se to, co máte v sešitě.“ Abych takové myšlení u svých žáků změnil, napsal jsem tento text.

Jak jste to říkal? Mohl byste to zopakovat? Já jsem tu větu nestihla.

Ano, zachycení výkladu do sešitu umožňuje žákům látku si doma opakovat a připravit se na zkoušení nebo test. Udělat si zápis do sešitu ale vyžaduje celou řadu dovedností: vybrat podstatné informace, pochopit vztahy mezi jevy, umět členit graficky, užívat tabulky, grafy, schémata atp. A učíme toto žáky? Ne, ono je stejně jednodušší, když jim to nadiktuji já a vytvořím jim to hezky přehledně v odrážkách. I děti mohou být spokojené, že se to hezky naučí a pro paní učitelku (promiňte mi tuto genderovou nekorektnost) do písemky zapíší přesně tak, jak ona chtěla.

A jak velký je tenhle nadpis?

Takový sešit od svých žáků nechci. Plně rozumím tomu, že samotní žáci si stejně myslí, že jde jen o masu hloupostí, které slouží učiteli jen ke zkoušení. Otrocky přepisovat odrážky z tabule či dataprojektoru nebo zachycovat diktování učitele je nesmysl, který musí zmizet. Opravdu je toto rozvoj myšlení?

No a co si jako mám napsat?

V sešitě nemá být jen učivo. Sešit není skladiště poznatků pro paměťové učení. (Někteří studenti se diví, když je nechám při písemce používat sešity. No na to už přišel Einstein, když řekl: „proč bych se měl nazpaměť učit to, co kdykoliv najdu ve svých poznámkách?) Od toho existují jiné zdroje: učebnice, internet atp. Má-li se sešit stát skutečnou pomůckou při učení, musí se stát pracovním nástrojem, který si dokážou žáci opravdu tvořit. Kromě látky si budou zaznamenávat také výsledky skupinových prací, poznatky z práce s pracovním listem, myšlenkové mapy, asociace, přípravy k mluvenému projevu atd. Vždy podle metody, kterou učitel při výuce zvolí. To ale předpokládá i určitou tvořivost a hlavně iniciativu samotných žáků. Chtít si poznamenávat svou vlastní práci by přeci mělo být samozřejmější než zaznamenávat tlachy někoho jiného.

Heuréka!

Takže ještě jednou. Rád bych, aby moji žáci pochopili, že učivo v sešitě není to hlavní. V sešitě by měl existovat podrobný záznam o tom, co ve škole dělali, jak postupovali při řešení úloh, jaký pokrok udělali atp. A měli by si ho tvořit především sami. Dám-li něčemu svou vlastní logiku, je to pro mě přehlednější, než když to někdo vytvoří za mě. Taky proto vám v hodinách budu ukazovat i určité jiné alternativy, jak se dá pořizovat třeba zápis nové látky. Rozhodně ode mě ale nečekejte diktování, či prezentace k opisování. To prosím, nikdy nedělejte.

Tento text vznikl díky inspiraci lektorem Robertem Čapkem a jeho knihou Moderní didaktika. Viz seznam přečtené odborné literatury.

4 komentáře

  • EM

    Říjen 13, 2016 at 21:42 Odpovědět

    Na tomto webu jsem omylem. Ale líbí se mi. S výhradami. Tak např. proč používáš genderově nekorektní jazyk, když se pak za něj omlouváš. Asi to je omluva v uvozovkách, proto když někdo učí „zpátečnicky“, je to samozřejmě úča. Taky si myslím, že mezi poznámkami Einsteina a žákem GR bude aspoň maličký rozdíl. Tuším tak nějak, že GR není právě líheň géniů, byť statisticky je v každé třídě jeden. Aj.
    Shledávám, bez ironie, že velkou část svého života realizuješ právě skrze web. Nesoudím, každý žijeme, jak nejlépe umíme. Ale co kdybys podobný háv, resp. outfit navlékl těm školním? Stárnou s každým dnem. Když to umíš tak dobře. Ten kalendář by byl fajn, tagy taky (hezké spojení), teď se taky dělá takové to tříčárkové menu vpravo nahoře, nebo jak se tomu říká.
    To jsem taky žádostiva, jestli vůbec komentáře čteš, když jsi zrušil fórum.
    Dobrou, Eva

    • Lukáš

      Říjen 16, 2016 at 14:40 Odpovědět

      Ano, genderově nekorektní jazyk jsem použil záměrně, protože taková je situace v českém školství. Je to jen narážka.
      Nový školní web dostal na starosti Robert Seifert. Poslední dohoda byla, že bude fungovat od začátku školního roku. Kde to vázne, nevím.

      Lukáš

  • EM

    Říjen 13, 2016 at 21:45 Odpovědět

    Máš špatně nastavený čas, je skoro půlnoc.

    • Lukáš

      Říjen 16, 2016 at 14:41 Odpovědět

      Jdu to změnit, díky za upozornění.

Post a Comment